{{ctrl.notification}}
معرفی کشور ایران

اطلاعات کلی درباره ایران:

معرفی ایران

جمهوری اسلامی ایران، کشوری در جنوب غربی قاره آسیا و منطقه خاورمیانه

با مساحت 1,648,195 کیلومتر مربع، شانزدهمین کشور جهان از نظر وسعت است

جمعیت ایران بر اساس سرشماری سال 1400 حدود 86,811,157 نفر استپایتخت ایران، تهران، یکی از بزرگترین و پرجمعیتترین شهرهای کشور است

نقشه ایران و راههای ایران | Browse.ir

 

  • بخش اول : ریشه شناسی نام

واژهٔ "ایران" از پارسی میانه سرچشمه می‌گیرد و نخستین بار در نام اردشیر بابکان، بنیان‌گذار شاهنشاهی ساسانی، به کار رفته است. در نقش رستم و سکه‌های او، با عنوان «اردشیر شاهنشاه آریان (ایران)» اشاره شده است. "ایران" و "آریان" هر دو از واژهٔ "آریا" در زبان نیاایرانی گرفته شده‌اند. ساسانیان اولین بار اصطلاح "ایران‌شهر" را به شکل سیاسی به کار بردند و پیش از آنها تنها یک بار از اصطلاح "سرزمین‌های ناآریایی" استفاده شده بود.

  • واژه های برگرفته از پارس

بر اساس اساطیر ایران، نام "ایران" از ایرج، شاهزادهٔ اساطیری، آمده است که توسط برادرانش کشته شد. در اوستا، نخستین مهد زندگی آریایی‌ها "ایران وئجه" نامیده شده که به معنای "سرزمین آریاها" است و واژهٔ "اَئیریَ" نیز برای اشاره به نژاد آریایی استفاده شده است.

واژه‌های برگرفته از "پارس" بیشتر از واژه "ایران"، این کشور در جهان خارج با نام "پارس" و مشتقات آن شناخته شده است. در جهان غرب، به این کشور "Persia" گفته می‌شود که از نوشته‌های مورخان یونانی مانند "Persís" گرفته شده است. "پارسه" به معنی "سرزمین پارسیان" است و "پارس" نام یکی از استان‌های ایران باستان بود که امروزه "فارس" نامیده می‌شود. در ادبیات فارسی و عربی نیز به این کشور "مملکت فارس" گفته می‌شد.

در ۶ دی ۱۳۱۳، در دوران رضاشاه، حکومت ایران رسماً از کشورهای دیگر خواست که به جای واژه‌هایی مانند "پرشیا" از "ایران" استفاده کنند. در آن زمان، "ایران" در اروپا تنها یک اصطلاح جغرافیایی بود. سعید نفیسی در دفاع از استفاده از نام "ایران" در زبان‌های دیگر، تأکید کرد که "ایران" قدیمی‌ترین نام باستانی و تاریخی این کشور است.

  • بخش دوم : مکانهای تاریخی و شهرهای مهم ایران ایران

مکانهای تاریخی ایران

ایران به دلیل تاریخ و تمدن کهن، دارای مکان های تاریخی متعددی استبرخی از معروف ترین مکان های تاریخی ایران عبارتند از:

 * تخت جمشید: پایتخت باستانی امپراتوری هخامنشی، که در 530 قبل از میلاد مسیح توسط کوروش بزرگ تأسیس شدتخت جمشید به دلیل بناهای عظیم، ستون های بلند و نقش برجسته های زیبا مشهور است.

تخت جمشید شیراز | اطلاعات کامل + عکس و راهنمای بازدید - کجارو  تخت جمشید - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

  

 * پرسپولیس: پایتخت باستانی امپراتوری هخامنشی، که در 518 قبل از میلاد مسیح توسط داریوش اول تأسیس شدپرسپولیس به دلیل کاخ های باشکوه، باغ های زیبا و مقبره های پادشاهان هخامنشی مشهور است.

*پاسارگاد: اولین پایتخت امپراتوری هخامنشی، که توسط کوروش بزرگ تأسیس شدپاسارگاد به دلیل مقبره کوروش بزرگ، کاخ هخامنشی و باغ پاسارگاد مشهور است.

 * بام: شهری باستانی در استان فارس که به دلیل نقش برجسته های عظیم ساسانی مشهور استنقش برجسته های بام صحنه های شکار، نبرد و مراسم مذهبی را به تصویر می کشد.

  

 * بیستون: مکانی باستانی در استان کرمانشاه که به دلیل کتیبه بیستون مشهور استکتیبه بیستون توسط داریوش اول هخامنشی ساخته شده است و سه متن به زبان های پارسی باستان، ایلامی و اکدی را شامل می شود.

مجموعه بیستون - کرمانشاه گشت  بیستون کرمانشاه از جاذبه‌ها تا امکانات رفاهی | مجله علی بابا

 

 * اصفهان: شهری تاریخی در مرکز ایران که به دلیل میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف الله و کاخ عالی قاپو مشهور استمیدان نقش جهان یکی از بزرگترین میادین عمومی جهان است و مسجد شیخ لطف الله به دلیل کاشی کاری های زیبا و معماری منحصر به فرد مشهور است.

اصفهان؛ شهر زندگی  اصفهان؛ پایتختِ فرهنگی ایران-قسمت اول - تراول گرام

  

 * شیراز: شهری تاریخی در جنوب ایران که به دلیل حافظیه، سعدیه و باغ ارم مشهور استحافظیه مقبره حافظ، شاعر مشهور ایرانی است و سعدیه مقبره سعدی، شاعر مشهور ایرانی استباغ ارم یکی از زیباترین باغ های ایران است و به دلیل عمارت ها، فواره ها و درختان زیبای خود مشهور است.

شیراز  سفر ۷ روزه به شیراز - کجارو

  

 * یزد: شهری تاریخی در مرکز ایران که به دلیل بادگیرها، قنات ها و معماری کویری مشهور استبادگیرها سازه هایی سنتی هستند که برای خنک کردن خانه ها استفاده می شوند و قنات ها سیستم های آبرسانی زیرزمینی هستند که برای انتقال آب به مناطق خشک استفاده می شوند.

راهنمای سفر به یزد   محله های قدیمی یزد

کاشان: شهری تاریخی در مرکز ایران که به دلیل خانه های تاریخی، باغ های ایرانی و صنعت گلاب سازی مشهور استخانه های تاریخی کاشان به دلیل نقاشی های دیواری، آینه کاری ها و معماری منحصر به فرد مشهور هستند و باغ های ایرانی به دلیل طراحی زیبا و گیاهان متنوع خود مشهور هستند.

بازار کاشان  بازار کاشان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اینها تنها تعدادی از مکان های تاریخی متعددی هستند که در ایران می توان یافتهر کدام از این مکان ها داستان و تاریخ منحصر به فرد خود را دارند و ارزش دیدن دارند.

 

شهرهای مهم ایران

ایران کشوری پهناور و باستانی با تاریخ و فرهنگ غنی استاین کشور دارای شهرهای متعددی است که هر کدام هویت و جذابیت منحصر به فرد خود را دارند.

برخی از مهم ترین شهرهای ایران عبارتند از:

 * تهران: پایتخت ایران و پرجمعیت ترین شهر این کشور استتهران یک کلان شهر مدرن است که دارای مراکز تجاری، فرهنگی و تاریخی متعددی است.

مشهد: دومین شهر پرجمعیت ایران و یکی از مهم ترین اماکن زیارتی شیعیان استحرم امام رضا (عدر این شهر واقع شده است.

 * اصفهان:  شهری تاریخی در مرکز ایران که به دلیل میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف الله و کاخ عالی قاپو مشهور است.

 * شیراز:  شهری تاریخی در جنوب ایران که به دلیل حافظیه، سعدیه و باغ ارم مشهور است.

 * تبریز:  بزرگترین شهر شمال غربی ایران و مرکز استان آذربایجان شرقیتبریز به دلیل بازار بزرگ، مقبره الشعرا و کوه عون بن علی مشهور است.

 * اهواز:  مرکز استان خوزستان و یکی از مهم ترین

شهرهای جنوب ایراناهواز به دلیل رودخانه کارون، پل سفید و موزه خوزستان مشهور است.

 * یزد:  مرکز استان یزد و یکی از شهرهای تاریخی ایرانیزد به دلیل بادگیرها، قنات ها و معماری کویری مشهور است.

 * قم:  مرکز استان قم و یکی از مهم ترین شهرهای مذهبی ایرانحرم حضرت معصومه (سدر این شهر واقع شده است.

 * کرمان:  مرکز استان کرمان و یکی از شهرهای تاریخی ایرانکرمان به دلیل گلیم، پسته و باغ ایرانی مشهور است.

اینها فقط تعدادی از مهم ترین شهرهای ایران هستندهر کدام از این شهرها داستان و تاریخ منحصر به فرد خود را دارند و ارزش دیدن دارند.

 

بخش سوم : جزایر ایران

  • جزیره های ایران

ایران دارای تعداد زیادی جزیره در خلیج فارس و دریای عمان استبرخی از مهمترین جزایر ایران عبارتند از:

 * جزیره قشم: بزرگترین جزیره ایران و بزرگترین جزیره خلیج فارس استاین جزیره به دلیل سواحل زیبا، جنگل های حرا و غارهای نمکی مشهور است.

جاهای دیدنی و مراکز خرید قشم | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز

 * جزیره کیش:  یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایران استاین جزیره به دلیل سواحل شنی، هتل های لوکس و مراکز خرید مشهور است.

جزیره کیش - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جزیره هرمز:  این جزیره به دلیل خاک های رنگی منحصر به فردش مشهور استهرمز همچنین دارای چندین ساحل زیبا و مکان های تاریخی است

وسایل مورد نیاز برای سفر به جزیره هرمز

جزیره لاوان:  این جزیره به دلیل صخره های مرجانی و غارهای زیرزمینی اش مشهور استلاوان همچنین دارای چندین ساحل زیبا و مکان های تاریخی است.

راهنمای سفر به جزیره لاوان هرمزگان، مروارید خلیج‌فارس | مجله علی بابا

  

*جزیره سیری:  این جزیره به دلیل منابع نفتی اش مشهور استسیری همچنین دارای چندین ساحل زیبا و مکان های تاریخی است.

 * جزیره بوموسی:  این جزیره به دلیل منابع ماهیگیری اش مشهور استبوموسی همچنین دارای چندین ساحل زیبا و مکان های تاریخی است.

 * جزیره تنب بزرگ:  این جزیره به دلیل منابع طبیعی اش مشهور استتنب بزرگ همچنین دارای چندین ساحل زیبا و مکان های تاریخی است.

 * جزیره تنب کوچک:  این جزیره به دلیل منابع طبیعی اش مشهور استتنب کوچک همچنین دارای چندین ساحل زیبا و مکان های تاریخی است.

جزایر ایران نقش مهمی در اقتصاد و گردشگری کشور ایفا می کننداین جزایر به دلیل زیبایی طبیعی، منابع طبیعی و میراث تاریخی خود مقاصدی محبوب برای گردشگران هستند.

نکاتی در مورد جزایر ایران:

 * بسیاری از جزایر ایران دارای آب و هوای گرم و خشک هستند.

 * بهترین زمان برای بازدید از جزایر ایران در زمستان و اوایل بهار است.

 * برای سفر به جزایر ایران باید از قایق یا هواپیما استفاده کنید.

 * در بسیاری از جزایر ایران اقامتگاه ها و رستوران های مختلفی وجود دارد.

 

  • بخش چهارم : سوغات ایران و انواع خوراکی ها

سوغات ایران به تنوع قومی و فرهنگی این کشور پهناور بستگی دارددر هر شهر و منطقه ایران، میتوان سوغات منحصر به فردی را پیدا کرد که نمایانگر تاریخ، هنر و صنایع دستی آن منطقه است.

برخی از محبوبترین سوغات ایران عبارتند از:

صنایع دستی:

 * فرش: فرش ایرانی از مشهورترین صنایع دستی جهان است و به دلیل زیبایی، ظرافت و کیفیت بالا در سراسر دنیا شناخته شده است.

میناکاری: میناکاری هنر تزیین ظروف فلزی با لعاب رنگی استظروف میناکاری شده ایرانی در طرحها و رنگهای مختلف موجود هستند و هدیهای نفیس برای هر مناسبت محسوب میشوند

خاتمکاری: هنر تزیین سطوح چوبی با استفاده از قطعات کوچک چوب، فلز و استخوان است. جعبههای خاتمکاری شده ایرانی از جمله سوغاتیهای محبوب گردشگران 

است

* فیروزه: فیروزه سنگی قیمتی به رنگ آبی یا سبز است که در ایران استخراج میشود. جواهرات فیروزه ایرانی از جمله محبوبترین سوغاتیها برای گردشگران 

هستند

ظروف مسی: ظروف مسی از جمله صنایع دستی سنتی ایران هستند که در طرحها و اندازههای مختلف موجود هستنداین ظروف برای پخت و پز یا به عنوان دکور استفاده میشوند

خوراکیها:

 * زعفران: زعفران گرانترین ادویه جهان است و در ایران کشت میشودزعفران ایرانی به دلیل عطر و طعم بینظیرش در سراسر دنیا شناخته شده است.

نبات: نبات نوعی شیرینی سنتی ایرانی است که از شکر و زعفران تهیه میشودنبات در طعمها و رنگهای مختلف موجود است و هدیهای خوشمزه برای هر مناسبت محسوب میشود.

 * گز: گز نوعی شیرینی سنتی ایرانی است که از بادام، پسته و گلاب تهیه میشودگز در طعمها و اندازههای مختلف موجود است و هدیهای خوشمزه برای هر مناسبت محسوب میشود.

خرما: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان استخرمای ایرانی در انواع مختلفی از جمله خرمای مضافتی، خرمای کبکاب و... میباشد

پسته: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پسته در جهان استپسته ایرانی به دلیل کیفیت بالا و طعم بینظیرش در سراسر دنیا شناخته شده است.

سوغاتیهای دیگر:

 * تابلوهای نقاشی: نقاشیهای ایرانی از جمله هنرهای سنتی این کشور هستند و در طرحها و سبکهای مختلف موجود هستند.

کتابهای شعر: ایران دارای شاعران مشهوری مانند حافظ، سعدی و مولانا استدیوان اشعار این شاعران از جمله سوغاتیهای محبوب گردشگران هستند.

خرید بلیط هواپیما از پروازیاب 24

بسیاری از مسافران هستند که همچنان تمایل به خرید بلیط هواپیما به صورت حضوری را دارند تا خیالشان از بابت شرکت و اصالت بلیط و سفر راحت باشد. اگر ساکن شهرهای شلوغ و بزرگ باشید، خرید حضوری می تواند وقت و هزینه زیادی از در مسیر ترافیک و غیره هدر دهد. به همین دلیل پروازیاب 24 همچنان خرید اینترنتی بلیط هواپیما را پیشنهاد می کند تا دردسر و دغدغه کمتری را متحمل شوید.  همچنین گزینه پر مخاطب و محبوب خرید اینترنتی بلیط هواپیما را نیز می توانید از سایت پروازیاب 24 داشته باشید.

date_range جمعه 04 خرداد 1403 remove_red_eye 476 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09208704900
05131838
پرواز خارجی
09208704900
05131838
اتوبوس
09208704900
05131838
ویزا
09208704900
05131838
ثبت نظر
chat 0